''Een grote wereld in een kleine omgeving''

Pedagogische visie.

De basis van de pedagogische visie is samen te vatten in een aantal kernwoorden:

Veiligheid, Vertrouwen, Samenwerken en respect

De leerkracht heeft hierbij een meer coachende rol hij/zij houdt in de gaten of deze kernwaarden gerespecteerd worden en als het nodig is wordt dit bijgestuurd.

Veiligheid: Het is belangrijk dat er een veilige sfeer in de klas is. Om hier in het begin van het schooljaar mee te beginnen maakt iedere klas regels die in en om de klas worden gehandhaafd. Ieder kind moet zichzelf kunnen zijn. Doordat je veel zelfstandiger kan werken leer je jezelf extra goed kennen. Voordat je een veilige sfeer in de klas kan hebben moet je jezelf kunnen zijn in de dingen die je doet. Wanneer je niet achter jezelf staat kun je ook niet werken aan een veilig gevoel. Wanneer een kind dus bij ons op school komt wordt er heel hard gewerkt aan je eigen ik. Daarna stromen we langzaam over in veiligheid, zo werk je ook meteen aan de kernwaarde respect.

Vertrouwen: Het belangrijkste dat je nodig hebt om zelfstandig te worden is vertrouwen. Hier hebben we veel aandacht voor. Doormiddel van lesjes op het gebied van vertrouwen in jezelf en elkaar krijgen.

Samenwerken: Het is belangrijk dat kinderen kunnen samenwerken, maar ook heel belangrijk dat kinderen zelfstandig kunnen werken en plannen. Hiermee willen we bereiken dat kinderen zelf steeds een stapje verder gaan dan wat ze al kunnen. Zo gaan ze zien dat ze zelf dingen ontdekken en daar zijn ze dan trots op. Verantwoordelijkheid krijgen ze ook meer wanneer ze zelf dingen plannen en zelf verantwoordelijk worden voor hun werk. Zo leren ze dat al veel sneller en op een goede manier. Samenwerking is ook belangrijk, je zal voor de rest van je leven met samenwerking in aanraking komen. Dus vinden wij op school het belangrijk dat er eens per maand een show wordt gegeven als afsluiting  van de maand. Zodat ze in de daarvoor gegeven tijd gestimuleerd worden om samen te werken.

Respect: Het is belangrijk dat iedereen elkaar respecteert. Dit wordt door de regels die aan het begin van het jaar gemaakt wordt gestimuleerd. Wanneer er een ‘fout’ gemaakt wordt door leerlingen lossen ze dit op en merk je dat ze na het gesprek en het invullen van een formulier (gemaakt door de leerkracht) meer respect naar elkaar toe hebben. 

© 2014 Alle rechten voorbehouden.

Maak een gratis websiteWebnode